Za poslední půlrok se nám sešlo pár málo dotazů ohledně délky záruční lhůty, jinými slovy - proč je jenom 12 měsíců. Tedy nebude od věci si říct, proč tomu tak je a zda-li to může být jinak.
Trocha historie
Ještě před pár lety jsme v České republice měli jeden Občanský zákoník a jeden Obchodní zákoník. Název dával docela tušit, že jeden se týká obchodního vztahu mezi firmou a koncovým uživatelem (spotřebitelem) - fyzickou osobou (tzv. B2C), zatímco druhý se soustředil na obchod mezi firmami (tzv. B2B).
Zatímco Občanský zákoník jasně stanovil záruku 24 měsíců, Obchodní zákoník toto nechával v rukou právnických osob a jako minimum stanovil 6 měsíců. V praxi to vypadalo tak, že když jste si chtěli koupit notebook pro domácí použití, dostali jste zákonnou záruku 24 měsíců, ale když jste si ten samý notebook, od toho stejného prodejce chtěli koupit na firmu (třeba kvůli odpočtu DPH), automaticky vám byla poskytnuta záruka v délce 12 měsíců.
Toto a samozřejmě také Pavlína Danková s pořadem Občanské judo tak zavedlo do myslí nás všech, že záruka 24 měsíců je prostě standard, zákon a nic jiného neexistuje. Byla to pravda jenom v určitých situacích a moc nepomohl Nový občanský zákoník (tzv. NOZ), který pravidla sjednotil jak pro běžné uživatele, tak podnikatele. Jinými slovy, záruka 24 měsíců mezi firmami nebyla nikdy podložená zákonem a zrovna standardní není ani v jiných zemích. Zkuste si koupit třeba mobilní telefon ve Velké Británii nebo USA. Ostatně právě ve Státech to není zase taková dávná historie, kdy byl standard 90 dní.
12 nebo 24?
Onen "firemní" standard má svou hlavu a patu. Předně je potřeba si říct, že záruka (resp. nově "odpovědnost za vady") má skutečně sloužit jako záruka na výrobní vady. V Biotrade jsem se setkal i s názorem uživatele, že do záruky mají spadat preventivní prohlídky na místě nebo dokonce výměna oleje ve vakuové vývěvě. Dotyčný laborant mi nebyl schopen poradit, kde koupit třeba auto a prodejce bude provádět 2 roky preventivní prohlídky a rovněž měnit olej zdarma.
K tomuto bodu se hodí také poznamenat, že firma (živnostník) pořizující výrobní stroj jej bude používat mnohem častěji, než jednotlivec nebo domácnost. A protože záruka kryje pouze výrobní vady, je pravděpodobné, že se tyto projeví v profesionálním nasazení dříve jak za rok.
Hlavním důvodem je ovšem cena. To, že je něco zákonem dané, neznamená, že to je zdarma. Jinými slovy, vynucení záruky 24 měsíců zákonem nemá za následek nic jiného, než že spotřební zboží u nás bude dražší, než v zemích, kde je běžných pouze 12 měsíců. Dnes už je poměrně normální si v eshopu přikoupit prodlouženou záruku na 3 roky nebo i více. Stojí to ale peníze a zrovna tak je to v případě, když kupujeme zboží se zárukou 2 let, jenom nevidíme ten příplatek.
Jak je to s AMARU?
AMARU v současnosti nabízíme s 12 měsíční zárukou. Nikoliv protože bychom vlastnímu výtvoru nevěřili nebo nám bylo zatěžko vyjet na servis, ale čistě z důvodu, že veškeré komponenty a díly nakupujeme také se zárukou 12 měsíců. A to je ještě potřeba počítat s nějakým tím měsícem, kdy součástku přijmeme od dodavatele a kdy jí v AMARU dodáme zákazníkovi. Toto období už nyní pokrýváme sami.
Jistě, mohli bychom zavést záruku 2 roky a s tím adekvátně zvednout cenu. Chceme však AMARU prezentovat jako cenově dostupný lyofilizátor a tomu zvyšováním pořizovací ceny nepomůžeme. Proto jsme se rozhodli nabídnout prodloužení záruky na 2 roky za 5% z pořizovací ceny, což odpovídá Kč 19.500,-- bez DPH. Kdo by měl z jednoleté záruky obavy, může si druhý rok přikoupit a přitom jiní nemusí za tuto službu platit, pokud nechtějí. Zlatá střední cesta.
Přesto bych zde ještě přidal poznámku pod čarou - stále jsme v začátcích a sám věřím tomu, že s přibývajícím počtem obratů u našich dodavatelů budeme schopni časem zavést diskusi na téma delší záruky.