Okurková sezóna, při které se ovšem opravdu nenudíme, je v plném proudu. Využiju tedy druhou polovinu letních prázdnin k jednomu z mála historických článků.
Na počátku nebylo nic. Psal se konec roku 2016 a my jsme, po asi ročním vývoji, věděli, že máme životaschopný a provozuschopný produkt - jednoduchý lyofilizátor. Nebyl to ještě AMARU, zatím pouze prototyp Lyon, kterého z pietních důvodů uschováváme ve sklepě pro případ, že bychom jednou stavěli firemní muzeum. :)) Na řadě tedy bylo založení firmy. Než ale proběhlo zapsání do obchodního rejstříku, bylo mi jasné, že budeme potřebovat aspoň hlavičkový papír na objednávky dílů a materiálů.
Práce bylo na dohled všude dost a tak nebyl zrovna čas si hrát s logem. Proto jsem zasedl na jeden večer k počítači a vytvořil naše úplně první logo:
Nebyl to bůhvíjaký počin. Stačilo vybrat font, zvětšit písmeno Y a písmeno L posunout o trochu níže. Myšlenkou loga bylo jaksi zakomponovat znázornění trojného bodu, tedy podmínek při kterých voda může být v pevném, plynném i kapalném skupenství. Jak říkám, nebral jsem to jako finální provedení už od samého návrhu, ale nakonec nám prvních pár měsíců dobře posloužilo.
Posléze jsme ale potřebovali dokončit finální AMARU č. 001, které mělo jít do zkušebny pro získání potřebných certifikací. Bylo jasné, že po tomto procesu se dříve nebo později objeví první zákazník a na přístroji by tedy již mělo být logo, se kterým to myslíme vážně. Ačkoliv jsem měl kontakty na několik grafických studií, přišlo mi nevhodné zadat práci jedinému grafikovi. Chtěl jsem si vybírat.
Tak jsem zvolil designérkou soutěž. Dle vybraného tarifu jsme měli nárok na 10 různých grafiků, každý mohl udělat jeden nebo více návrhů a u všech mělo jít o profesionály. Zadání znělo, že bychom rádi logo s unikátním symbolem. Ne tedy něco, co lze napsat po stažení patřičného fontu. Ideálně by mělo jít o kombinaci elegantní rudé se stříbrnou barvou a onen unikátní symbol by mohl vyjadřovat proces lyofilizace nebo přístroj samotný. Nic jednoduchého. Ostatně jak by jste graficky vyjádřili vakuum? ;-)
Některé návrhy nebyly špatné, ale tak nějak v nás takové logo evokovalo laserový zaměřovač Predátora ze stejnojmenného filmu nebo znak Power Rangers a to nebylo zrovna to, co jsme hledali.
Další nám zase připomínali moc některá loga počítačových firem. Schválně si zkuste najít starší loga firem IBM nebo Peacock.
Pokud je vám ten symbol nějaký povědomý, tak vězte, že jsme měli stejný pocit. Ano, stačí googlit logo přepravní společnosti DPD.
Některá loga byla až moc "ovocitá" na to, že jsme chtěli vyrábět pouze stroje pro zpracování potravin.
Někde se autoři pustili do vlastní stavby loga, což se cení. Jenom ten prvek času nám tam prostě moc neseděl.
Jiné zase působily až moc... no tohle jsme pracovně pojmenovali "Vražedný krápník v nápisu LTOTRADE"
No a pak tu byly návrhy, které se nám obecně líbily, ale zároveň to tak nějak "nebylo ono".
Když si prolistujete poslední galerii, asi vám je jasné, kdo se dostal do finále. Autorem návrhu je Pavel Miřejovský alias Dusty. Ten neměl velký problém pochopit mé, někdy až prozaicky psané, požadavky na úpravy.
Těch nebylo málo. Řešili jsme třeba font, který na původním návrhu má okraje seříznuté v úhlu a působí tak až moc agresivně. Písmeno E v polokruhu mělo potenciál navozovat dojem produktové komory AMARU s produktovými policemi a tak jsme kruh prodloužili a čárky v písmenu E zarovnali.
Trochu jsem měl tehdy obavy, že se nám logo nebude po čase líbit nebo že rychle zestárne. Vlastně nás velice mile překvapilo. I když jej máme sami denně na očích, pořád se nám líbí a s hrdostí jej cpeme kam je to jen možné :)
Ať už celé logo nebo jenom jeho symbol můžete najít samozřejmě na čelním krytu AMARU, ale také na záložním zavzdušňovacím ventilu, madlech policového systému, podstavci lahvičky na zachytávání oleje z vývěvy nebo na pouzdru filtru pro zavzdušnění. Kromě toho jej necháváme i na 3D modelacích různých přípravků a držáků, které používáme v dílně a kde jej asi nikdy nespatří oko zákazníka.
Mnou navržený závěsný držák aku-šroubováku DeWALT si může na Thingiverse stáhnout každý, ale pouze s naším logem :)
Není divu, že jsme se s Pavlem Miřejovským nechtěli rozloučit u tvorby loga. Jeho intuice a schopnost promítnout do finální podoby mnou (často nesmyslně) formulované myšlenky nás dovedla k tomu, že pro nás dělá všechny další grafické úpravy - prospekty, vizitky a vlastně téměř celé grafické rozhraní řídící jednotky AMARU.